Σελίδες

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2013

Επιστροφή στην … τάξη


Το σχολείο ξεκίνησε και μαζί του οι ανησυχίες. 
Πώς θα σας αποχωριστεί το παιδί;  Πώς θα λειτουργήσει στο νέο περιβάλλον;  Θα στρωθεί να διαβάσει; 
Οκτώ προβλήματα, που απασχολούν κάθε τέτοια εποχή την οικογένεια, βρίσκουν τη λύση τους!!!

Πρόβλημα 1ο
Το σύνδρομο της «άδειας φωλιάς»
Η περιγραφή του:
Απασχολεί κυρίως τη μαμά «πρωτάκι».  Βλέποντας το παιδί να φεύγει από κοντά της, ανησυχεί και ενοχλείται, δυσκολεύοντας έτσι την προσαρμογή του παιδιού στη σχολική κοινότητα. 
Τι μπορείτε να κάνετε:
Πάρτε απόφαση ότι το μωρό σας μεγάλωσε και πάει σχολείο.  Σταματήστε να κρέμεστε στα κάγκελα στο διάλειμμα και να σκέφτεστε πως σαν και εσάς καμία δασκάλα δεν θα το προσέξει.  Σκεφτείτε ότι οι νέες εμπειρίες του παιδιού σας θα το βοηθήσουν να ωριμάσει και θα δώσουν στις σχέσεις σας άλλη διάσταση.

Πρόβλημα 2ο
Η άρνηση να πάει σχολείο
Η περιγραφή του:
Αφορά κυρίως τα «πρωτάκια», που φυσικά προτιμούν τη χαλαρότητα και την άνεση του σπιτιού από το «στρίμωγμα» του σχολείου.  Συναντάται επίσης και σε παιδιά μικρών τάξεων, κυρίως μετά την εμπειρία των διακοπών, και επιδεινώνεται αν συνδυαστεί με τον ερχομό ενός νέου παιδιού στην οικογένεια. 
Τι μπορείτε να κάνετε:
Να θυμάστε  ότι η πρώτη επαφή με νέο περιβάλλον είναι για όλους δύσκολη, πόσο μάλλον για ένα παιδί, γι’ αυτό δείξτε υπομονή.  Εξηγήστε του ότι «δεν το διώχνεται από το σπίτι» και ότι το αγαπάτε πάντα.  Μιλήστε του για τα καινούρια θαυμάσια πράγματα που θα μάθει στο σχολείο.  Βοηθήστε το να καταλάβει ότι κάποια πράγματα στη ζωή δεν τα επιλέγουμε, απλώς πρέπει να γίνουν.  Αν το παιδί δεν είναι «πρωτάκι», εξηγήστε του ότι όπως η μαμά με τον μπαμπά γυρίζουν στη δουλειά τους μετά τις διακοπές, έτσι και αυτό πρέπει να επιστρέψει στο σχολείο του.

Πρόβλημα 3ο
Η μη προσαρμογή στη σχολική κοινότητα
Η περιγραφή του:
Είναι η συχνότερη αιτία που τα παιδιά αρνούνται να πάνε σχολείο.  Συνήθως δυσκολεύονται περισσότερο να προσαρμοστούν τα παιδιά που δεν έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους, που δεν ζουν σε ήρεμο περιβάλλον που δεν έχουν μάθει να παίρνουν πρωτοβουλίες ή δεν έχουν αναπτύξει την ικανότητα να δημιουργούν φιλίες. 
Τι μπορείτε να κάνετε:
Συζητήστε με το παιδί και αναζητήστε τα αίτια της ανασφάλειάς του.  Ασχολείστε επαρκώς μαζί του ή μήπως μέσα στα προβλήματα της καθημερινότητας κάπου το αντιμετωπίζετε διαδικαστικά.  Η κάλυψη των βιολογικών του αναγκών (φαγητό, ύπνος, μπάνιο) δεν επαρκούν για να νιώσει ασφάλεια ένα παιδί.  Δώστε μεγαλύτερη προσοχή όταν σας μιλάει και βοηθήστε το όπως εκείνο σας ζητήσει.  Αν διαπιστώσετε ότι δυσκολεύεται με τους νέους φίλους, ενθαρρύνετέ το καλώντας στο σπίτι παιδιά, πάντα περισσότερα από δύο, ώστε να δημιουργείται παρέα.  Μην αποφεύγετε να πηγαίνετε το πιτσιρίκι σας στα πάρτι που το καλούν και ανταποδώστε τις προσκλήσεις με την πρώτη ευκαιρία.

Πρόβλημα 4ο
Ο κακός δάσκαλος
Η περιγραφή του:
Υπάρχουν και τέτοιοι δάσκαλοι.  Χωρίς ευαισθησία, αδιάφοροι για τους μαθητές τους, απότομοι, που δεν προσφέρουν τις γνώσεις με ελκυστικό τρόπο.  Πάντως, αυτοί δεν είναι ο κανόνας.
Τι μπορείτε να κάνετε:
Πριν βγάλετε οποιοδήποτε συμπέρασμα, επισκεφτείτε το δάσκαλο και μιλήστε του για να αποκτήσετε προσωπική άποψη.  Μπορεί τα πράγματα να είναι διαφορετικά.  Ακόμα και αν δεν είναι όμως, να θυμάστε ότι μια δική σας διαφωνία με το δάσκαλο μάλλον θα χειροτερέψει παρά θα ωφελήσει τις συνθήκες για το παιδί σας.  Μην ξεχνάτε επίσης ότι κάθε άνθρωπος έχει το χαρακτήρα του, τον οποίο και δεν μπορεί να υπερβεί.  Καλύτερα λοιπόν ενισχύστε το παιδί σας και εξηγήστε του ότι «δεν μπορεί να αρέσουμε σε όλους, αλλά αυτό δε μας σταματά».

Πρόβλημα 5ο
Οι μεγάλες προσδοκίες
Η περιγραφή του:
Πρόβλημα των γονιών.  Μάλιστα όσο πιο μορφωμένοι είναι οι γονείς τόσο μεγαλύτερες απαιτήσεις έχουν. Πιέζουν το παιδί και το αγχώνουν.  Το αγχωμένο παιδί όμως χάνει την εμπιστοσύνη στον εαυτό του και γίνεται ένας ενήλικος που μια ζωή θα προσπαθεί για το καλύτερο και θα νιώθει ότι ποτέ δεν το πετυχαίνει.
Τι μπορείτε να κάνετε: 
Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό, τον οποίο εσείς οφείλετε να ακολουθήσετε και όχι το αντίθετο.  Επίσης, μην ξεχνάτε πως το παιδί για ό,τι κάνει έχει καταβάλει μεγάλη προσπάθεια, επομένως μην το πιέζετε.  Αν δεν τα καταφέρνει κάπου, πείτε «δεν πειράζει, αύριο θα τα καταφέρεις καλύτερα».  Πάνω από όλα, κρατήστε τις μεγάλες προσδοκίες σας, οι οποίες είναι φυσιολογικές, μυστικές.

Πρόβλημα 6ο
Προτιμά την τηλεόραση από το διάβασμα
Η περιγραφή του:
Είναι φυσιολογικό να εκτιμά το χαζολόγημα, που είναι πιο ευχάριστο από τη μελέτη.  Πρέπει όμως να μάθει να οργανώνει και να κατανέμει το χρόνο του.
Τι μπορείτε να κάνετε:
Κάντε μαζί ένα πρόγραμμα και επιμείνετε να το τηρήσει.  Για παράδειγμα, «πρώτα διάβασμα και ύστερα τηλεόραση για τόσο χρόνο».  Το αντίθετο δεν είναι ωφέλιμο, γιατί τα παιδιά με την τηλεόραση αποχαυνώνονται και δυσκολεύονται μετά να συγκεντρωθούν.  Αν αρνείται να συνεργαστεί, πάρτε μέτρα, π.χ. «καθόλου τηλεόραση σήμερα».  Ωστόσο να θυμάστε ότι ο ελεύθερος χρόνος ακόμα και για τηλεόραση επιβάλλεται.

Πρόβλημα 7ο
Θα μάθει να εργάζεται μόνο του;
Η περιγραφή του:
Η βοήθεια του γονιού προς το παιδί σε σχέση με το διάβασμά στο δημοτικό σχολείο κρίνεται απαραίτητη.  Ωστόσο, κάποια στιγμή πρέπει να κατανοήσει ότι το σχολείο είναι δική του ευθύνη και όχι δική σας.
Τι μπορείτε να κάνετε:
Αν στην αρχή χρειάζεται την παρουσία σας για να ξεκινήσει, στη συνέχεια πρέπει να απομακρυνθείτε.  Για να μάθει ότι η μελέτη είναι δική του υπόθεση, υπενθυμίζετέ του τον πρώτο καιρό ότι πρέπει να ξεκινήσει το διάβασμα, αλλά στη συνέχεια αφήστε το να το θυμηθεί μόνο του.  Αν δεν διαβάσει, θα ξενυχτήσει μελετώντας ή θα πάει στο σχολείο αδιάβαστο.  Ας διαλέξει.

Πρόβλημα 8ο
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες
Η περιγραφή του:
Αγγλικά, γαλλικά, κιθάρα, μπαλέτο ή ποδόσφαιρο.  Πλήθος τα εφόδια που «απαιτούνται» για τον αυριανό εργαζόμενο πολίτη.  Τι να προτιμήσετε για το παιδί σας και πότε να προλάβει να ανταπεξέλθει;
Τι μπορείτε να κάνετε:
Πριν ξεκινήσετε το τρέξιμο, θυμηθείτε πως «δεν χωρούν πολλά καρπούζια στην ίδια μασχάλη». Οι εξωσχολικές δραστηριότητες πρέπει να είναι πρώτα απ’ όλα διασκέδαση για το παιδί, αλλιώς καλύτερα να μη γίνονται.

Καλή σχολική χρονιά σε όλους τους μικρούς μας φίλους!!!!!!!

6 σχόλια:

  1. Πολύ χρήσιμη η ανάρτησή σου, Σιλένα μου!
    Καλή σχολική χρονιά σε όλους! Με δύναμη, ψυχραιμία και όρεξη!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλή σχολική χρονιά σε παιδιά δασκάλους και γονείς.
    Χωρίς καλή συνεργασία όλων δεν γίνεται δουλειά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλή σχολική χρονιά, καλό κουράγιο σε όλους, μαθητές-γονείς-δασκάλους!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα Σιλενάκι μου..την κατάλληλη στιγμή έκανες την πιό σωστή ανάρτηση και εύχομαι να την διαβάσουν αλλα και να την τηρήσουν κατα το δυνατόν πολλοί γονείς!Ειδικά η επισήμανση για την πίεση που ασκείται στα παιδιά-για να γίνουν ότι δεν έγιναν οι ίδιοι-αυτό φέρνει ολέθρια αποτελέσματα!!και η άρνηση για το να μη πάει σχολείο αλλά και οι εξωσχολικές δραστηριότητες που αναφέρις στην ανάρτηση όλα απαραίτητα για να διαβαστούν..μπράβο σου..πολλά πολλά φιλάκια με καλή και δημιουργική χρονιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εμείς φυσικά τα ζούμε όλα όσα μας γράφεις καλή μου, από πρώτο χέρι, από την περασμένη Τετάρτη και παρά το γεγονός ότι έχουν προηγηθεί 4 χρόνια ένταξης...

    Κάθε παιδί και μια περίπτωση, κάθε γονιός και μια άλλη!

    Ας ευχηθούμε λοιπόν τα καλύτερα σε όλους μας.

    Καλή εβδομάδα και καλή Σχολική Χρονιά και σε εσενα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλημέρα Σιλένα μου... πολύ ωραία και χρήσιμη η ανάρτησή σου!!!
    Μακάρι όλα τα παιδιά, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς να έχουν μια πολύ καλή χρονιά με όχι πολλά προβλήματα!!!
    Τα σχολικά χρόνια είναι τόσο σημαντικά για την πορεία του κάθε παιδιού!!!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή